Om hvorfor C5 skal på pension og hvad du gør i stedet

5. juni 2023

Du er nok godt klar over det:

Microsoft Dynamics C5, der blev lanceret helt tilbage i 1995, er med sine 24 år på bagen forældet og sendt på pension. I 2019 stoppede Microsoft både vedligehold og support af C5 og programmet opdateres ikke længere. Det betyder i mange tilfælde, at brugere af systemet er overladt til sig selv.

(U)sikkerheden er det største problem

Når et IT-system ikke længere opdateres, vokser sikkerhedshullerne dag for dag, fordi systemets forsvarsværker ikke længere matcher hackernes potentielle angreb. IT-sikkerhedsstyrelsen fraråder, at vi bruger IT-systemer, der ikke længere supporteres af leverandøren. Det kan vi kun bakke op omkring. Derfor bør din virksomhed snarest skifte til et af de nyere økonomisystemer. Microsoft har lanceret nyere og langt bedre økonomisystemer end C5, og det nye flagskib – Microsoft Business Central – er lysår foran C5 på alle områder.  

Microsoft_C5_retired

Begrænsningerne i C5

Selv hvis ikke sikkerhed var et issue, er der mange begrænsninger i C5, set med nutidens øjne.

C5 stammer fra en tid, hvor de fleste computere brugte et DOS-styresystem. I dag er langt de fleste computere webbaserede, og det kan C5 ikke arbejde sammen med. Programmet har derfor en del begrænsninger:

  • C5 programmet kan kun køre på en PC –  ikke på tablets og mobiltelefoner samt MAC-baserede computere
  • C5 har kun begrænset projektstyring. I kan ikke registrere timer på en opgave, kun på ét sagsnummer
  • Tilretninger i C5 spærrer for fremtidige opdateringer
  • I C5 skal I betale for den plads, I bruger på jeres egen server/harddisk
  • C5 er kun brugervenlig for dem der kender systemet. Det er svært for nye brugere at anvende systemet

I har sikkert også mærket det i dagligdagen. Et ældre og ineffektivt IT-system kommer let til at spænde ben for effektiviteten og økonomien i din forretning. Ikke alene er ressourcetunge arbejdsgange irriterende for medarbejderne, men det har også en direkte indflydelse på økonomien i din forretning så som spildt arbejdstid, dobbeltarbejde og mindre flow i faktureringen.

 

C5 lever ikke op til GDPR-kravene

De ældre systemer, som C5, er også udviklet længe før de nye GDPR-regler blev indført, hvilket vil sige, at systemet – slet ikke kan leve op til GPDR-kravene i dag. Hvis I stadig kører på en C5-løsning, kan I derfor få problemer med at efterleve de skærpede krav til opbevaring samt dokumentation på personfølsomme oplysninger. 

C5_lever_ikke_op_til_GDPR

For at kunne efterleve reglerne i GDPR – persondataforordningen – med C5 er du nødt til at tilkøbe et værktøj til at håndtere debitor- og kreditordata. Ellers har du ikke mulighed for at dokumentere sletning af debitor- og kreditordata. Dette er dog ikke en holdbar løsning i længden og vi råder til, at du i stedet for udskifter til et mere tidssvarende system, der både kan overholde reglerne for håndtering af persondata, konstant er opdateret og dermed mere sikkert at anvende, samt tidsbesvarende og optimerende for din forretning.

Men hvad gør jeg så?

Hvis du i dag styrer din virksomhed med C5, er vores anbefaling helt klar: Skift til cloudbaserede, brugervenlige og effektive Microsoft Business Central. 

Business Central er af flere grunde det åbenlyse valg til at erstatte C5. Business Central er meget mere end et regnskabsprogram og skal mere ses som et forretningssystem. Programmet udmærker sig ved en langt større smidighed end C5 og det kan tilpasses alle virksomheder og brancher, store som små.

Lad os starte med en god nyhed: 

Spar op til 60% på Microsoft Business Central licenser

Bruger din virksomhed stadig C5 og har I et aktivt Dynamics opdateringsabonnement? Så er der rabatter at hente på en overgang til Business Central – afhængig af jeres nuværende løsning. Fordelen ligger i, at dit abonnement skal opsiges ved tegning af nye licenser på Business Central. Du sparer penge ved ikke at betale for abonnement længere og får rabat på de nye licenser. Når I skifter fra NAV til Business Central ændres prisstrukturen. Hvor I før skulle købe en licens og et løbende abonnement, er Business Central opbygget, så I betaler licens pr. bruger pr. måned. På den måde kan I fleksibelt skalere op og ned efter behov.

I Business Central betaler I ikke pr. postering eller plads I bruger, men derimod pr. licens. Det gør det meget nemmere at budgettere med en fast månedlig omkostning. 

Business Central har en masse fordele sammenlignet med C5

Modsat C5 er Business Central fulgt med tiden og kundernes ønsker. Derfor har det mange flere og langt mere gennemførte funktioner og muligheder end C5. Her har vi samlet en række af de mest åbenlyse fordele.

  • Alle arbejdsprocesser er samlet i ét fælles IT-system. Det gør din virksomhed langt mere effektiv.
  • I kan tilgå systemet fra enhver enhed
  • Løsningen er løbende opdateret og skalerbar
  • I kan integrere statistikværktøjer, der giver jer et helt andet overblik
  • God sagsstyring med mulighed for opgaveinddeling og linjer til planlægning
  • Mange standardfunktioner, der ikke kræver individuel tilpasning og kodning
  • Programmet er i langt højere grad udviklet med henblik på brugervenlighed. Kender du i forvejen til Office-pakken, er det nemt at lære systemet.

 

Kvinde ved BC

 

Altid opdateret 

Ved at skifte til Business Central kommer du aldrig mere bagud med din forretningssoftware og har altid den nyeste version. Du slipper altså for at skulle bekymre dig om at eventuelle tilpasninger spærrer for opdateringer.

Slip for dyre specialtilretninger

Business Central kommer med en masse standardfunktioner, der er udviklet ud fra ”best-practice”. Det vil sige, at der hvor I er vant til at få udviklet, jeres egne løsninger, får I i stedet for en standardløsning.
I skal altså være indforstået med at meget af jeres funktionsbehov, skal dækkes af en standardløsning. Det betyder i mange tilfælde, at I sparer penge på at få udviklet funktionalitet, der i dag findes som standard i programmet.

Vi anbefaler, at I afprøver standardfunktionerne sammen med jeres ERP-konsulent, før I får lavet eventuelle specialtilretninger.

Extension er det nye sort

Med et hav af tilgængelige Apps eller såkaldte extensions via Microsoft Appsource, kan I tilkøbe ekstra funktionalitet, som I ellers skulle have kodet i C5. Det gør det både nemmere og billigere at få systemet tilpasset lige netop din forretning. I kan tilmed få præsenteret de forskellige Apps helt gratis på et demo-møde for at se, om de er det rigtige valg for jer. 

Find extensions I Microsoft AppSource med funktionalitet der understøtter jeres forretningsprocesser indenfor økonomi, sagsstyring, drift, salg, kundeservice, markedsføring m.m.

Det åbner op for en helt ny måde at udvikle jeres forretning på. I er ikke  længere leverandørafhængig og kan implementere og anvende Apps fra leverandører fra hele verden.

Slut med store opgraderingsprojekter

Tidligere blev tilretninger udført i løsningens kode, men med Business Central sker tilretningerne i extensions som tilføjelser til løsningen. Extensions ligger uden for selve standardsystemet og ændrer dermed ikke ved standardkoden i Business Central.

Det er smart.

I kan dermed sagtens få lavet tilpasninger nu og det spærrer ikke for Microsofts fremtidige opdateringer til systemet. Dermed slipper I for store og omkostningstunge opgraderingsprojekter.

 

Lad os hjælpe dig videre 

Vi håber, du kan se, at det er på tide at komme videre til et mere moderne og sikkert ERP-system. Det vil vi gerne hjælpe dig med. Hos IT-Effect tilbyder vi at at give dig en gratis gennemgang af dit nuværende set-up samt de muligheder, du har med et skift til Business Central. Det gør vi gerne helt uforpligtende for dig. Vi kan f.eks. fortælle dig:

  • Hvilke nye og bedre funktioner I får med Business Central
  • Hvad jeres eventuelle unikke tilretninger i C5 betyder ved et skifte
  • Hvor I kan spare manuelle arbejdsgange (fx. på lønkørsel, fakturering og timeregistrering)
  • Hvordan I bedst konverterer data fra det ene system til det andet
  • Hvordan I nemmere og hurtigere afslutter sagerne i systemet

Har du spørgsmål, så ring endelig på tlf. 87 43 10 00 eller send os en e-mail, så tager vi en snak omkring, hvordan din virksomhed bedst får en IT-løsning, der også er fremtidssikret.